Familjens favoritbåt, Falcon BR7
- Lars Liljeholm
- 16 jan. 2024
- 4 min läsning
Uppdaterat: 11 mars
Av alla båtar vi haft genom årens lopp är just Falcon BR7 familjens favorit utan konkurrens och varför då? Jo den har solbädd i för och akter, smarta lösningar och fina detaljer rakt igenom med ett väldigt tyst skrov som går bra i sjön. Listan på positiva egenskaper kan göras lång och med ytterst få nackdelar.

Vi har använt våra två Falcon (ja du läste rätt två identiska båtar med olika motorer som jag strax skall återkomma till) från allt till vattensport till långa utflykter i Stockholms allra yttersta skärgård. Falcon BR7 är en ytterst komfortabel båt i 6,5-meters klassen och har mig veterligen ingen konkurrent som är så komplett, möjligtvis skulle Husky R7 kunna vara en god jämförelse i denna kategori. Dock så har den en egenskap vilken jag som fartfixerad inte riktigt levererar och det är ett lättdrivet och sportigt skrov. Den är gjord för att kunna köras bekvämt och säkert oavsett förare, men sportig körning får man inte begära. Anledningen till att den går så mjukt och tyst i sjön är avsaknaden av steglister men det har som nackdel att den sjunker ned mer i vattnet och går således inte lika högt över vågtopparna.
Så varför då två båtar? Jo den första köpte jag med en Mercury F150 Pro XS (ger ca 163 hk) som i mitt tycker är en fantastisk 150-hästare måste jag säga. Annan utväxling av det sportigare drevet gör att accelerationen är avsevärt bättre än på Mercurys vanliga F150. Mkt fint ekipage men jag störde mig alltid på att farten sjönk så mkt när barnen placerade sig på sin favoritplats, nämligen i fören. Det tyngde givetvis ned nosen och den gick ännu tyngre. Detta fenomen gäller dock inte bara denna båt men det märktes väldigt tydligt på just detta skrov.
Efter att ha kört denna båt en säsong så sålde jag den och köpte året därpå en exakt likadan men med Mercurys F175 Pro XS (ger ca 188 hk). Vilken underbar motor! Tyst med silkeslena gångegenskaper och med bra kraft. Denna båt blev nu ännu bättre med lite mer prestanda. Dock är det fortfarande ingen sportbåt men jag kunde förlika mig med det när motorn kompenserade för denna brist.
I stället för att min vana trogen testa olika propellrar på Falcon BR7 har jag i stället valt Ballistic 14,5x19 tum vilken passar till båda motorerna. Varför inte Mercurys standardpropeller kanske någon undrar? De är bra men jag har under alla år och tester av olika ekipage aldrig erfarit att de varit snabbare än Ballistic. Finns säkert andra erfarenheter här men jag har i alla fall aldrig upplevt det.
Jag har mätt hastigheten med gps och kört i två riktningar för att undvika hastighetsavvikelse pga strömt vatten mm. Har denna gång inte sänkt varvtalet i steg om 500 varv/min som jag emellanåt gör. Det är endast jag som varit i båten samt att samtlig extrautrustning låg i, vilken jag uppskattar har en totalvikt om ca 40 kg. Båtarna är ej bottenmålade. Det som också skall förtydligas är att det inte är samma båt som jag testat motorerna på. Viss avvikelse i vikt förekommer säkert, men dessa aluminiumbåtar håller hög precision så det kan inte vara många kilos skillnad mellan två identiska objekt och därav anser jag att man i detta fall kan bortse från det. Sedan skiljer några kilo mellan motorerna men även här är det nästintill försumbart.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 3 - 4 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ca 20 grader Celsius
Havstemperatur: ca 15 grader Celcius
Motor | Fart i kn – maxvarv (rpm) | Betyg (1-10) |
Mercury F150 Pro XS | 43,2 (6050) | 9 |
Mercury F175 Pro XS | 46,1 (5650) | 9 |
Slutsats:

Skillnaden mellan dessa motorer är knappa tre knop vilket är i linje med vad som kan förväntas. Är det då värt den extra pengen för att få en tystare utombordare med två cylindrar till och bättre prestanda? Nja, så här i efterhand så skulle jag säga att det är tveksamt men F175 Pro XS är verkligen en kanonmotor men för den ”normala” båtentusiasten skulle jag säga att F150 Pro är fullt tillräcklig. Bränsleförbrukningen mellan de två är inte särskilt stor, F175:an går några centiliter per distans billigare men på det hela taget ingen större besparing där. Det jag däremot skulle rekommendera för de som är spekulanter på Falcon BR7 att uppgradera från en vanlig F150:a till en F150 Pro XS. Mappningen på den sistnämnda gör att den känns betydligt rappare och uppleves som ett mellansteg upp till F175 Pro XS. Sedan finns visserligen den vanliga F175:an men den har jag provkört och prestandaskillnaden mot F150 Pro XS är i mitt tycke en besvikelse. Fartskillnaden är ytterst marginell, visst är accelerationen något bättre men aldrig att jag skulle välja den bara för den tysta och trevliga gångkulturen hos dessa sexcylindriga motorer.
Som ni ser satte jag samma betyg på dessa motorer då jag faktiskt tycker att båda presterar väl, så det handlar egentligen bara om hur många tusenlappar man tycker att varje knop i toppfart får kosta… Som ni säkert redan vet brukar en utombordare sällan användas vid toppvarv mer än någon ynka procent av den totala gångtiden. Därav är det egentligen av föga betydelse mer än för möjligtvis några få båtnördar likt jag själv.
Comments