Test av propeller till Brig Eagle 380
- Lars Liljeholm
- 29 jan. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 11 mars
Min vana trogen så kan jag inte låta bli att testa fram en lite ”vassare” propeller till ungarnas ribbåt. Är det egentligen nödvändigt med mer fart, svaret är väl tyvärr nej och går aldrig att försvara ekonomiskt men är trotts allt lite roligt för den som vill försöka förbättra prestanda med enkla medel.

Jag har för enkelhetens skull utgått från maxvarvtalet och sedan dragit av -500 rpm ned till -1500 rpm och mätt hastigheten flera gånger med gps fram och tillbaka för att undvika hastighetsavvikelse pga strömt vatten etc. Det är endast jag som varit i båten samt att det är extra förtöjningsutrustning, ankare mm motsvarande 30 kg. Båten är också bottenmålad.
Det som också bör nämnas är att jag hissade motorn (Evinrude 50 E-tec) ett hål (från andra till tredje hålet räknat uppifrån) när jag testade stålpropellrarna från Ballistic. Stålbladen har oftast bättre grepp i vattnet och för att erhålla de positiva egenskaperna med dessa propellrar och också minska motståndet från växelhuset så bör man hissa motorn. Evinrudes standardpropeller är gjord i aluminium.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 3 - 5 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ca 22 grader Celsius
Havstemperatur: 19 grader Celcius
Propellerfabrikat | Fart (kn) -1500 rpm av maxvarv | Fart (kn) -1000 rpm av maxvarv | Fart (kn) -500 rpm av maxvarv | Fart (kn) - maxvarv | Betyg (1-10) |
Evinrude 13 ¼ x 17 | 23,1 | 26,4 | 29,5 | 32,7 (5800) | 7 |
Ballistic 13 ½ x 17 | 21,8 | 25,1 | 28,1 | 31,3 (6100)* | 5 |
Ballistic 13 3/8 x 19 | 24,7 | 27,9 | 31,3 | 35,1 (5800) | 9 |
*Gick in i övervarvningsskyddet
SLUTSATS:
Det som var intressant i just detta test var att jag tydligt kände hur mycket lättare de rostfria propellrarna arbetade i vattnet. Om man jämför 17-tums propellrarna så kan man ha uppfattning om att de teoretiskt skulle prestera ungefär samma fart vid samma varvtal, men så blev inte fallet då den rostfria gick betydligt lättare med lägre motstånd. Som man kan observera så gick motorn in i övervarvningsskyddet med den lägre stigningen på stålpropellern. Man skall ha klart för sig att utformningen av propellerblad är en vetenskap där exempelvis Evinrudes aluminiumpropellrar har bra grepp vilket kan uppfattas som om att de har en högre stigning än vad som anges. Vi gör ingen djupdykning i detta just nu men det blev i varje fall tydligt att den rostfria 17-tums propellern hade för låg stigning.
Med 19-tummaren blev det mer fart och inte så mkt sämre acceleration än Evinrudes aluminiumpropeller. Högre stigning ger sämre acceleration, men detta kompenserades i detta fall av det lägre motståndet hos de tunnare bladen samt dess utformning hos stålpropellern. Denna propeller tyckte jag fungerade utmärkt till Brig Eagle 380.
Comments