Test av propeller till Brig Eagle 480 med en Evinrude 75 E-tec
- Lars Liljeholm
- 30 jan. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 31 jan. 2024
Jag fann på nära håll en Brig Eagle 480 med Evinrude 75 E-tec som fick bli sommarens ungdomsbåt i stället. Denna båt kan tyckas liten i storleken med vi körde långa sträckor till ytterskärgården när vädret tillät och var även med på trailer till västkusten för att utforska den fina arkipelagen mer. Sjöegenskaperna på denna typ av ribbåt är väldigt bra för sin storlek och många större båtar går betydligt sämre i sjön än denna vid lite sjögång. Vi åkte bland annat mellan Kyrkesund upp till Lysekil när det blåste västlig kuling, ganska mycket sjögång och få båtar ute. Visst blev det mycket stänk upp i båten men attans vad bra den gick att köra i 15 – 20 knop, över förväntan.

Monterat från början satt Evinrudes 17 tums aluminiumpropeller som jag redan från början tyckte gav för lågt toppvarvtal. Motorn bör nå 5200 varv/min för att ligga bra på effektkurvan och nu låg den en bit under med lätt belastning. För ett par år sedan testade jag propellrar på en Brig Eagle 380 och med den historiken i minne så bedömde jag det som om att en Ballistic med samma stigning borde fungera då toppvarvet kommer att öka. Frågan var bara om farten också skulle göra det?
Vid detta testtillfälle var det endast jag i båten samt att det var förtöjningsutrustning, ankare etc för motsvarande 30 kg. Båten var bottenmålad.
Det som också bör nämnas är att jag hissade motorn ett hål (från andra till tredje hålet räknat uppifrån), när jag testade Ballistic propellern då en stålpropeller med tunnare blad och bättre grepp skall hissas för att få ut maximal prestanda. Jag har inte redovisat fart vid lägre varvtal vilket jag emellanåt gör för att mäta upp marschfarter i det register där motorn mestadels nyttjas.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 3 - 5 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ca 14 grader Celsius
Havstemperatur: 10 grader Celcius
Propellerfabrikat | Fart (kn) – maxvarv | Betyg (1-10) |
Viper 13 7/8 x 17 | 36,3 (4900) | 5 |
Ballistic 13 1/2 x 17 | 38,1 (5400) | 9 |
SLUTSATS:

Det visade sig att byte av propeller i detta fall var väldigt bra. Accelerationen var ungefär densamma men att toppvarvtal och fart ökade så som jag önskade. Vi åkte väldigt mycket åk-ring och vattenskidor och då var det märkbart bättre med stålpropellern som gjorde att motorn lät mindre ansträngd. Svårt att beskriva för den som kanske inte är så motorintresserad, men det är likt ett dovt lite diffust ”muller” vilket gör att motorn upplevs arbeta tyngre. Denna propeller fick i vilket fall som helst sitta kvar och båten drog mellan 0,5 – 0,6 l/nm i registret 20 – 30 knop vilket jag anser är bra.
Comments