Test av propeller till Brig Eagle 5
- Lars Liljeholm
- 30 jan. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 27 apr. 2024
Under hösten 2021 fann jag en lätt begagnad Brig 5 med Evinrude 90 HO som skulle kunna agera ungdomsbåt för nästkommande säsong. Den nya högre styrkonsolen hade en bättre layout för GPS och instrument jämfört med den äldre modellen som heter Brig 480. Motorn vet jag sedan tidigare är formidabel med bra ”krut” i. Alltså var det upplagt för ett enklare test av propellrar igen.

Vid testen var det endast jag i båten samt att det var förtöjningsutrustning, ankare etc för motsvarande 20 kg. Båten var ej bottenmålad.
Det som också bör nämnas är att jag hissade motorn ett hål (från andra till tredje hålet räknat uppifrån). Jag har inte heller dragit av till lägre varvtal och mätt marschfarter.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 3 - 5 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ca 15 grader Celsius
Havstemperatur: 16 grader Celcius
Propellerfabrikat | Fart (kn) - maxvarv | Betyg (1-10) |
Viper 13 7/8 x 21 | 43,8 (5300) | 5 |
Ballistic 13 3/8 x 19 | 46,1 (5800) | 9 |
SLUTSATS:
Originalpropellern från Evinrudes sortiment, Viper 21 tum, låg som högst på 5300 varv/min i maxvarvtal vilket jag ifrågasätter då rekommenderat maxvarvtal för denna motor är 5500 - 6000 varv/min. Kraften i motorn klarar denna stigning men när man är fler i båten så sjunker varvtalet ytterligare och motorn tar stryk av detta på sikt. Enligt min bedömning var rätt åtgärd att gå ned i stigning och få upp varvtalet. I tabellen man kan observera att maxvarvtalet ökade med 500 varv/min, vilket var väldigt bra då motorns varvtalsområde i högre utsträckning tillåter en ökad last i båten. Fartökningen blev dryga två knop och ännu bättre acceleration. Detta blev en perfekt kombination men… denna båt blev tyvärr inte en ungdomsbåt till mina barn då den vobblade markant över 40 knop och vid 45+ och uttrimmad motor så bedömer jag den för en ovan förare som farlig. Även jag som van båtförare tyckte att den var obehaglig och drog snabbt av på gasen. Är man flera personer i båten är det inga problem under förutsättning att någon sitter framför styrkonsolen så att man får mer vikt föröver. När jag talade med Lars Peterson (en av ägarna) på Järnbröderna så sa han att de också sålt några få Brig 5:or med Evinrude 115 E-tec och då gjorde de 46 – 47 knop men att de nästan alltid monterar Evinrude 75 E-tec eller Mercury F80.
Om man struntar lite i toppfart och ändå vill ha en stark motor är en fyr- eller fembladig propeller att rekommendera som gör att farten sjunker något men att stabiliteten ökar. Det kan avhjälpa problemet med vobbel. Merparten av Brig 480 samt Brig 5 såldes med 75 – 80 hk vilket är fullt tillräckligt och det kloka valet. En sådan fick det således bli i stället och på den har jag naturligtvis också testat propellrar som följer här nedan.
Comments