Buster Magnum 2011 med Yamaha F225 FETX
- Lars Liljeholm
- 29 jan. 2024
- 4 min läsning
Uppdaterat: 11 mars
Jaha då var det dags igen för ett nytt objekt för denna säsong! Detta år blev det inte helt slumpmässigt ett likadant objekt av Buster Magnum årsmodell -11 med steglister, precis som vi hade tidigare. Dock så är skillnaden att detta objekt har trimplan etc så den kanske väger några kilo till men å andra sidan så är motorn den nyare F225 FETX som väger några kilo mindre, så viktskillnaden är sannolikt försumbar. Jag har testat tre olika stålpropellrar denna gång och har inte lagt fullt så mkt energi på att testa olika propellrar då standardpropellern är den Saltwater Series II som jag bedömde vara bäst tidigare.

Som alternativ i detta test så valde jag att prova två andra stålpropellrar, en ur Yamahas eget sortiment som heter Yamaha Pro Series och en Ballistic.
Förutsättningarna för testet är att båten är bottenmålad vilket eventuellt drar ned på farten något vilket jag nämnde tidigare, halvfylld bränsletank och motorn är hissad i översta hålet. Den nyare F225:an har betydligt mer vrid än den äldre versionen. Accelerationen har jag inte brytt mig om att mäta denna gång, men den är avsevärt bättre än tidigare. Bränsleförbrukningen som jag upplever det skiljer inte så mkt men ändå så verkar den nyare aningen törstigare, men motorblocket är ju på 4,2 liters slagvolym mot 3,3 liter för F225 Betx modellen vilket förmodligen är orsaken till detta. Komfortmässigt så upplever jag den äldre motorn ngt tystare, men den nyare har elreglage vilket är en fröjd att använda gentemot gasreglage med vajrar.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 5-7 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ~20 degrees Celsius
Havstemperatur: 14 grader Celcius
Propeller 1: Yamaha Saltwater Series II, 15 x 21 T
Toppfart: 50,6 knop vid 5500 rpm
Fart vid 3000 rpm, 27,5 knop
För- och nackdelar: Mkt bra acceleration pga bra grepp, de stora bladen gör att den sällan kaviterar. Denna propeller har inga svagheter som jag ser det, dock så hör man på motorljudet att den har ett "dovt" inslag och att det känns som om att den går tungt. En 19-tummare skulle sannolikt avhjälpa detta men att farten då skulle bli ngt sämre. Man burkar ofta säga att bränsleförbrukningen följer motorvarvtalet till stor del, men när motorn börjar gå lite tyngre så stämmer inte detta riktigt. Bränsleförbrukningen i marschfart är inte lägst med denna propeller då den jämförelsevis med de två andra propellrarna går på ett betydligt lägre varvtal.
Betyg (1-10): 8
Propeller 2: Ballistic 14 1/2 x 19
Toppfart: 51,3 knop vid 6000 rpm
Fart vid 3000 rpm, 23,5 knop
För- och nackdelar: Denna propeller trodde jag skulle övervarva, men det gjorde den inte. Farten blev till min förvåning bättre än Saltwater propellern. Denna propeller mätte Fredrik på Propellertrim upp till 19". Accelerationen blev sämre pga att den inte alls har samma grepp, den är helt ok men den har svårt att greppa när man ger järnet och motorn kommer upp i varv väldigt fort. I högre farter tycker jag dock att greppet är bra. Den är känslig vid svängar så man är tvungen att trimma ned mkt för att inte kavitation skall ske. Här skulle man egentligen testat en 21" som förmodligen hade passat bättre.
Betyg (1-10): 7
Propeller 3: Yamaha Pro Series, 14 1/2 x 21 M
Toppfart: 52,1 knop vid 5800 rpm
Fart vid 3000 rpm, 25,0 knop
För- och nackdelar: Denna propeller har i stort sett liknande egenskaper som Ballistic men med den skillnaden att varvtalet kommer ned lite grann och att farten är högre. Jag anser att greppet är ngt bättre i denna och att den inte är riktigt lika känslig för kavitation, dock så har den inte det grepp som den första propellern har. Ljudbilden är däremot som den skall vara med de två sist testade propellrarna. Det dova ljudet är borta och motorn verkar gå lättare. Bränsleförbrukningen är i marschfart lägst med denna propeller.
Betyg (1-10): 8,5
SLUTSATS:
Vad kom jag då fram till och vilken valde jag i slutändan? Jo, Pro Series propellern pga högst fart, lägst förbrukning och acceptabelt grepp. Däremot har den en nackdel... och det är att den har en "ventilerad" funktion där propellern i framkant har ett par utsläpp för avgaserna så att den vid acceleration tillåter motorns varvtal att öka snabbare, dvs den tillåts slira mer för att motorn skall komma högre upp på effektkurvan. Mercury har ex ett antal propellrar med precis samma funktion, men där kan man använda sig av olika typer av svarta plastpluggar för att själv bestämma hur mkt avgaser som skall gå på utsidan av propellern eller tom ta bort den funktionen. På denna typ av båt som är relativt lätt är ventilations-funktionen enligt mig ej nödvändig, propellern slirar bara och man tappar acceleration.
Om man inte är intresserad av hög fart så skulle jag rekommendera en 19" Saltwater Series II propeller som sannolikt ger väldigt bra acceleration och grepp, motorn går lättare och det dova ljudet kommer förmodligen inte att finnas där. Troligt toppvarv är 5800 och en toppfart kring 50 knop. Kanske är detta den mest förnuftiga propellern att välja, men... man är inte alltid förnuftig. :)
Comentários