Test av propellrar på Flipper 600 SC
- Lars Liljeholm
- 1 feb. 2024
- 3 min läsning
Uppdaterat: 12 apr. 2024
Årets båt föll på en Flipper 600 Sport Consol som den kallas, vilket är en centrumpulpet med många smarta lösningar. Vår båt som jag köpte begagnad var i synnerligen gott skicka och hade nästan allt man kan tänka sig i utrustningsväg på en mindre båt av denna klass.

Denna gång testade jag endast två propellrar, Enertian som satt monterad som standard samt min vana trogen Ballistic. Flipper har själva testat denna med en 19 tums Tempest Plus och erhållit en maxfart av 44,8 knop under gynnsamma förhållanden. Motor är en Mercury F150 som var monterad i andra hålet. Om man tittar historiskt på vad båttillverkar uppnår för toppfarter så är de inte alltid överensstämmande med vad vi som faktiska slutanvändare upplever. När de utför sina tester är båtarna ganska sparsamt utrustade och har inte heller exempelvis ankare och extratillbehör med som gör att båten tyngs ned. Därav får vi i realiteten oftast lägre fart än vad de kommer fram till.
Vår Mercury F150:a var monterad i tredje hålet vilket jag snabbt upptäckte var för högt. När jag åkte utan last framtill i båten gick det bra men om någon placerade sig i den främre delen och tyngde ned fören så gick det inte att trimma ut motorn mer än halvvägs då den började att kavitera. Farten blev också betydligt lägre. Jag sänkte motorn till andra hålet i stället och det blev betydligt bättre egenskaper.
Jag har mätt maxhastigheten flera gånger med gps fram och tillbaka för att undvika hastighetsavvikelse pga strömt vatten mm. Har denna gång inte sänkt varvtalet i steg om 500 varv/min som jag emellanåt gör, men kan säga att varje minskning med 100 varv/min ganska väl motsvarar en sänkning av cirka en knop med 19 tums stigning och 1,92 i utväxling på drevet. Det är endast jag som varit i båten samt att samtlig extrautrustning låg i vilken jag uppskattar har en totalvikt om ca 100 kg. Båten är ej bottenmålad.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 4 - 5 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,2 m
Lufttemperatur: ca 23 grader Celsius
Havstemperatur: 20 grader Celcius
Propellerfabrikat | Fart i kn – maxvarv (rpm) | Betyg (1-10) |
Enertia 14 x 19 | 43,4 (5600) | 7 |
Ballistic 14,5 x 19 | 45,2 (5800) | 9 |
Ballistic 14 3/8 x 21 | 43,8 (5400) | 3 |
Tempest Plus 14 5/8 x 19 | 44,8 (5750)* | ? (skulle gissa på en 8:a) |
*Hämtad data från Flippers egna körfakta.
SLUTSATS:
I flera tester när man jämför Enertian mot Tempest Plus så brukar det skilja en knapp knop i fart, lite ge och ta. Min gissning är att jag troligen hade hamnat strax över 44 knop på min båt, men det är ren spekulation baserat på tidigare erfarenhet. Det som är värt att notera är den något större diametern på de tre propellrarna jämfört med Enertian. På Flippern märktes det tydligt när jag med Ballistics 19 tums propeller kunde trimma ut motorn betydligt mer och fortfarande bibehålla greppet. I och med att jag testade de två första propellrarna i den ordning jag redovisat ovan, så trodde jag i min enfald att en 21 tums Ballistic skulle kunna ge ännu mer fart… Så Olle på Propellertrim lånade ut den för att jag skulle få prova. Det man visuellt ser är att propellerbladens utformning mellan 19 och 21 tummaren är lite olika. Den med högre stigning har normalt väldigt bra grepp i vattnet men kräver bra med kraft för att komma till sin rätt. När jag väl testade denna så blev jag ganska förvånad… redan från start kändes det att propellern var tungdriven för denna motor. Min högst personliga åsikt är att fyrcylindriga 150-hästare är lite slöa om man tidigare har kört V6:or från både Evinrude E-tec samt Mercury Optimax. Då är det en helt annan acceleration att tala om och då fungerar en sån här propeller betydligt bättre. För en jämförelse så hade jag för många år sedan en Yamarin 63 BR från 2009 med Evinrude 150 från samma årtal. Där blev farten 45,7 knop med en Ballistic 19 tum och 47,3 knop med 21 tum. Toppvarvtalet var 5450 varv/min respektive 5150 varv/min. Med det i åtanke förväntade jag mig något liknande även nu på Flippern. Så när jag väl gasade på så kändes det som om att båten var fullastad med tanke på den långsamma accelerationen. Farten blev som ni kan se inte alls lika hög men varvtalet hamnade ungefär där man kunde förvänta sig. Det gick heller inte att trimma ut motorn fullt lika mkt som med 19 tummaren. Nej denna propeller orkade inte motorn med helt enkelt och är inget jag skulle rekommendera även om bränsleförbrukningen i marschfart är låg.
Vad ger då detta sammantaget? Jag som mestadels använder båten för att mina barn skall få åka vattenskidor, åk-ring mm så spelar det mindre roll vilken av dessa propellrar man väljer, dock är greppet bättre i kurvor med ökad propellerdiameter vilket är att föredra. Sedan är marschfarten cirka två knop högre med Ballisticpropellern jämfört med Enertian vilket bidrar till en lägre bränsleförbrukning. Jag som är intresserad väljer med lätthet Ballisticen men för gemene man kan det säkert kvitta.
Comments