Test av propellrar på Micore 570 CC
- Lars Liljeholm
- 12 apr. 2024
- 3 min läsning
Uppdaterat: 24 apr. 2024
Årets första test av propellrar blev på en centrumpulpet av märket Micore 570. Detta är en ganska populär båt i 5,5 – 6 meters klassen, vilken har annorlunda design med sin framåtlutande vindruta.

Testet blir på endast två propellrar denna gång, original i aluminium mot mitt favoritfabrikat Ballistic. Ser vi till på vad det står i Honda Körfakta så skall man komma upp i 36,5 knop under gynnsamma förhållanden. Testbåten är bottenmålad ett antal gånger till att börja med och har diverse utrustning vilken man normalt har med, samt att bränsletanken är fylld till trefjärdedelar. Därav blir resultatet med aluminiumpropellern något avvikande gentemot Hondas eget test.
Motorn (Honda BF100) var monterad i andra hålet vilket är enligt tillverkarens rekommendation. Här skulle man egentligen ha hissat motorn minst ett hål (förmodligen två) när jag testade Ballisticen vilket är en stålpropeller. Den har något större diameter än aluminiumpropellern, vilket medger bättre grepp vid hissning. Sedan är det lägre stigning på stålpropellern vilket gör att båten accelererar snabbare med denna. Skillnaden är märkbar men inte astronomisk.
Min spontana reaktion på Micorens sjöegenskaper är att den är bra för sin storlek, men att båten är något framtung och att det hade passat bättre med en tyngre utombordare akteröver. Tycker inte att den riktigt lyfter ur vattnet förens man börjar närma sig 30 knop och har bra med trim på motorn.
Jag har mätt maxhastigheten flera gånger med gps fram och tillbaka för att undvika hastighetsavvikelse pga strömt vatten mm. Har inte sänkt varvtalet i steg om 500 varv/min från maxvarvtal, vilket jag emellanåt gör. Det är endast jag som varit i båten samt att samtlig extrautrustning låg i, vilken jag uppskattar har en totalvikt om ca 50 kg.
Så till testresultaten;
Vindförhållanden: 6 - 7 m/sek
Signifikant våghöjd: < 0,3 m
Lufttemperatur: ca 12 grader Celsius
Havstemperatur: 3 grader Celcius
Propellerfabrikat | Fart i kn – maxvarv (rpm) | Betyg (1-10) |
Honda 13 x 19 | 35,0 (5800) | 7 |
Honda 13 x 19* | 36,5 (6000) | 7 |
Ballistic 13 1/2 x 17 | 37,2 (6300) | 9 |
*Hämtad data från Honda Marines körfakta.
Slutsats:
Den största fördelen med detta byte är att motorn med många personer ombord kommer upp en bit i sitt rekommenderade maxvarvtals register, vilket annars inte är lika självklart. Motorn känns mer responsiv med Ballisticen och motorn går inte lika tungt vid högre belastning. Det skiljer cirka 200 varv/min mellan båda propellrarna i hela fartregistret, dvs Ballisticen ligger på ett ngt högre varvtal i samma hastighet.
Något högre bränsleförbrukning är att förvänta sig, men vi talar om några centiliter per sjömil som eftergift för att få bättre prestanda. Det skulle varit roligt att hissa motorn för att se om fartskillnaden ökat lite till? Dock skall man vara försiktig med att höja motorn för mycket då man måste kunna trimma ut motorn för att få lyftet i fören som jag nämnde tidigare. Ballisticen är till designen en stävlyftande propeller som till viss del kompenserar en lat båtförares användning av trimknappen, men inte tillräckligt för att optimera finliret som krävs för att få ut maximalt av förutsättningarna.
Har du en omålad Micore 570 utan alltför mycket utrustning och bränsle, hissar motorn två steg och monterar en Ballistic 19 tum så skulle jag tro att den gör en bit över 39 knop. Då är du väldigt nära hastigheten du erhåller med en 115-hästare, vilken kostar en betydande slant till. Det jag vill göra den käre läsaren observant på är att jag på min båt (vilken inte går lika fort som de resultat Honda Marine redovisar) kanske kan hissa motorn utan att motorn övervarvar, men det är på gränsen med lätt belastning…
Greppet med båda propellrarna är väldigt bra och man kan svänga skarpt utan att vara för flitig med trimknappen. Personligen anser jag att propellrarna nästan var för okänsliga för kavitation i svängarna, i synnerhet med stålpropellern. Jag skulle nästan våga mig på en gissning att motorn mycket väl skulle kunna vara monterad ytterligare ett hål högre i standardutförande även med aluminiumpropellern. Dock finns här en stor risk att propellern kommer kavitera när båten belastas med personer föröver och att man inte får tillräckligt med grepp för att lyfta fören med lite trimmande.
Om man endast kör runt i marschfart och inte belastar båten med för tung last så skall man behålla aluminiumpropellern, för det är mest ekonomiskt. Men för den inbitne entusiasten som vill ha minst två knop till i fartökning, bättre acceleration och elasticitet finns bara ett val!
Comments