top of page

Test av Anytec 622 SP

Uppdaterat: 12 mars

Vassa sjöegenskaper, ytterst robusta och tåliga för den mest oömma behandling har det skrivits om i båttidningar. Vi köpte en Anytec 622 SP, årsmodell 2016 med Mercury Verado 200 då jag har en förkärlek för båtar med centrumkonsol.


Anytec 622 SP med kapell
Anytec 622 SP

Med mitt blandade intryck av Anytec 622 SPD i minnet så var mina förväntningar inte att denna centrumkonsolbåt med lägre vikt skulle kräva mindre av sin förare. Ut i vågorna för att se om den beter sig annorlunda? Det märktes direkt att tyngdpunkten låg längre bak vilket jag gillar då bla skärningstendenserna i högre vågor inte var riktigt lika markanta. Däremot skedde något mindre trevligt när jag passerade 40 knop... Den började att vagga fram o tillbaka dvs vobblingstendenser och dessa ökade dramatiskt så att komma upp i toppfart var något för en våghals. Jag provade om och om igen under olika förhållanden och med samma resultat. Vad kunde vara orsaken till detta? Denna årsmodell hade en framåtriktad större targabåge som passade bra för att fästa kapellet. Men samtidigt undrade jag om det inte uppstod en ”lyftande” effekt likt en flygplansvinge som påverkade balansen? Jag åkte bort till en marina i närheten där en mer eller mindre känd båtracingförare fick köra ett varv med båten. Han kan köra båt som få och jag tänkte att han säkerligen skulle behärska Anytecen bättre än jag. Tyvärr drog han samma slutsats och tyckte att båten var fullständigt livsfarlig och han hade med lätthet fått båten att slå runt. Vad var då orsaken till det hela? Vi hissade motorn ett steg och bytte propeller, men det hjälpte föga. Han misstänkte precis som jag att targabågens utformning orsakade att det uppstod ett oönskat fenomen och obalans i båten i högre farter. Men som sagt, vi har ingen aning? Om man ser till targabågslösningen på Anytec 622 SP så har den sett ut på olika sätt genom åren. Tidigare var den formad med stålrör som utgjorde targabågskonstruktionen och den kanske inte alls orsakade det problem som jag upplevde? Skulle vara väldigt intressant att få feedback om detta!


Om man då i stället nöjer sig med att åka runt i 20 – 35 knop är detta i mitt tycke en superbra båt som inte alls fångar in bullret från motorn på samma sätt som i SPD-modellen. Kapellösningen bak var också bra och det är alltid enkelt och bekvämt att lägga till med denna båttyp där man kommer ut till friborden på ett smidigt sätt. I övrigt håller den hög byggkvalité vilket är Anytecs signum. Rejält dimensionerade lösningar på gångjärn, dämpare, handtag mm. Det är inte en mysig familjebåt men den är ändå trevligare för små barn att vandra runt i. Det man märker med denna båttyp med smal vattenlinje är att den lutar en hel del när man rör sig ut mot sidorna i båten, den är således lite rank. Det är en eftergift för ett vassare skrov som egentligen inte gör något men för ovana så kan det te sig obehagligt om man går flera personer på samma sida.



Slutsatsen


Just denna årsmodell av Anytec 622 SP är en kanonbåt för de som gillar en centrumkonsolbåt med goda sjöegenskaper och praktisk men inte prioriterar hög fart. En 115-hästare är klockren och då kommer man inte heller upp i den hastighet då den börjar bli synnerligen obehaglig. Men vem köper en Anytec som inte skall gå fort och se snabb ut redan vid bryggan…?

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon
  • White Pinterest Icon
  • White Instagram Icon

PRENUMERERA FÖR ATT HÅLLA ER UPPDATERADE

Tack! Vårt nyhetsbrev kommer en gång i månaden.

bottom of page