Test av Ryds 588/628/630
- Lars Liljeholm
- 1 feb. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 11 mars

För tio år sedan hade vi en Ryds 588 Sport som styrpulpetbåt vilken man ändrade beteckning på till 628 och sedermera 630 beroende på årsmodell. Skrovet är fortfarande detsamma vilket är vakuuminjicerat. Hög kvalité och finish uppnås på samtliga ytor både på in- och utsida av skrov och luckor tack vare det.
Det blir en förhållandevis lätt båt med denna teknik och bottenkonstruktionen är formad för att få lättdrivna båtar med låg motoreffekt. Båten är rymlig med höga fribord vilket är ypperligt för en familj med små barn som vill klättra överallt. Framför styrpulpeten finns ett stort utrymme där en barnvagn med enkelhet får plats och mer därtill. Akterut är det två badplattformar som är lätta att beträda på båda sidor av motorn. Väldigt praktiskt när man håller på med vattensport eller skall dra upp ankaret.
Över lag tyckte jag att detta var en väldigt trevlig båt med ett tyst skrov till skillnad från de äldre konstruktionerna från denna båttillverkare. Kvalitén var det också si och så med på de gamla modellerna. Skrovet är en kompromiss och när det gick lite sjögång så fick man snabbt dra av från planande fart då det ”stampade” alldeles för mycket och blev obekvämt för besättningen. Men detta är som sagt ett medvetet val av tillverkaren Ryds för att få ett bränsleeffektivt skrov i första hand.
Vi hade en Mercury F150 monterad på aktern, vilken var att skjuta lite över målet i efterhand. Jag har en förkärlek av hög effekt men det är inte alltid det optimala. Båten gjorde som mest 50 knop och vobblade väldigt mycket vid denna hastighet. Om man nöjde sig med att åka runt 30 knop gick den däremot superbra i skyddade vatten och drog drygt 0,6 liter per sjömil vilket får anses vara mer än godkänt. Det bästa valet är en 115-hästare som ger omkring 42 knop i toppfart beroende på motorfabrikat, hissning, propellerval mm. Då blir detta en väldigt behaglig och rymlig styrpulpetbåt vilken gammal som ung kommer att uppskatta i sin enkelhet. Samtidigt är det en ekonomisk båt då drift- och ägandekostnaderna är låga jämfört med flertalet konkurrenter.
Några år senare köpte jag en Ryds 628 Duo vilket är samma skrov men med ”bowrider inredning” dvs en u-soffa bak och två sidomonterade pulpeter och med ett enklare kapell mellan dem för att skydda mot fartvind. I fören var det dynor i v-form där man kunde sitta acceptabelt. Vid första provturen när min fru följde med och det blåste omkring 10 m/s och gick lite sjö så sa hon efter första vågen att detta skrov inte höll måttet och att kapellösningen var dålig och för enkel. Jag kunde bara instämma och denna båt hamnade snabbt till försäljning på Blockets hemsida. Som bowrider tycker inte jag att denna modell kom till sin rätt men som styrpulpet eller centrumpulpet är den bra. Hur motiverar jag då det? Jo, för att i en bowrider förväntas komforten vara betydligt högre än i en styrpulpetbåt och det uppfyller tyvärr inte detta skrov. Då krävs mer v-botten och gärna lite ytterligare vikt för att få mer pondus i sjön, men då drar båten å andra sidan mer bränsle… det är svårt att få allt.
Comentários