Test av Yamarin Cross 75 BR
- Lars Liljeholm
- 1 feb. 2024
- 3 min läsning
Uppdaterat: 24 apr. 2024

En båt som i stort sett samtliga tester jag läst fått god kritik är den största Yamarinen i Cross-serien. Med en Yamaha F300 på akterspegeln skjuter det på rätt bra och den gör knappa 52 knop för den som har bråttom. Jag köpte en pedantiskt skött Yamarin 75 av årsmodell 2018 och den var i princip som ny, där tidigare ägare var pensionär och hade kört drygt 50 timmar under två säsonger.
Den första åkturen med båten var en härlig vårdag med klarblå himmel i slutet av april och 15 grader i luften. Den gick som en fröjd oavsett fart och var helt odramatisk oberoende av hur jag körde i vågorna en bit bakom Vaxholmsbåtarna. Ungarna som gärna sitter i främre delen älskar att hoppa i vågorna! Denna båt var precis så som man kan önska och vem som helst kan framföra den på sina villkor. Den är förhållandevis förlåtande hur man trimmar ut motorn och kräver inte att man finlirar för att nå maximal fart. Båten är nästan så bra att köra så att den blir tråkig. Ja ni läste rätt, jag tycker faktiskt att den var för snäll och krävde alldeles för lite av mig som förare. Den är inte spännande på något sätt att köra då den är otroligt välbalanserad och uppför sig klanderfritt oavsett sjögång (inom rimliga gränser så klart).
Interiören är som vanligt hos Yamarin av hög finish med reglage och instrument ergonomiskt placerade och samtliga sittplatser har bra dynor. Stuvfack finns det gott om och det finns ett kylskåp i babords pulpet. Man sitter djupt ned i sittbrunnen och man får bra vindskydd av rutorna som sträcker sig en bra bit akterut. Den aktre u-soffan erbjuder gott om plats runt bordet vilket enkelt går att stuva undan. Det finns några få saker som jag ändå måste anmärka på och det första är den svarta aluminiumdurken. Hur tänkte man här? På sommaren blir den så varm att man omöjligen kan beträda den barfota. Den andra är att man har svårt att nå eller ta emot en brygga vid tilläggning, men det är inget specifikt med just denna modell utan med höga sidorutor blir det tyvärr så här. Man måste således välja om man skall kliva ur båten från fören eller aktern för att ta emot helt enkelt. Nja och kanske en detalj till, nämligen motorn som jag känner är lite ”brölig” i tonen. Den utför visserligen sitt arbete i aktern med bravur, inget tal om det men har man kört Mercurys V8:or så är det skillnad. De är betydligt tystare och har ännu högre vridmoment och då känns Yamahan lite utdaterad. Optimalt hade varit en Mercury F300 Pro XS på Yamarin 75 BR, men det är tyvärr i Sverige som att begära en motor från BMW och placera den i en Mercedes.
Som bowrider måste jag tillstå att detta nog är en av de bästa som finns på marknaden. Finns några alternativ till som säkert är motsvarande såsom Husky R8 och Falcon BR8, men jag vet att Yamarinen har ett mer lättdrivet och ”vassare” skrov. Numera är bränslepriserna gräsligt höga och i synnerhet på sjömackarna. Jag anser att med ett koncept som detta och en båt som har en genomsnittlig bränsleförbrukning omkring 1,2 – 1,3 l/dist, blir dyr att nyttja om man som vår familj kör ett hundratal timmar per säsong. Man får nästan samtliga krav uppfyllda i en båt som är en meter kortare vilken drar 0,8 – 0,9 l/dist. Det blir snabbt många tusenlappar extra för en större båt gällande service, underhåll, försäkring mm vilket ytterligare spär på utgifterna. Visst går en större båt bättre i sjön men jag tror inte att den kommer att tillföra så mkt mer att man avstår från att köra om man har en båt som är en meter kortare. Jag vågar påstå att i minst 95% av tillfällena kommer exempelvis Yamarin 64 BR eller Falcon BR7 att duga gott.
Det finns en aspekt vilket jag som drar med båten till andra sidan av Sverige på semestern tänker på. En båt av denna storlek kräver en bromsad båttrailer som är godkänd för minst 2500 kg i totalvikt. Det vill säga BE-kort är det som gäller samt en bil som är godkänd för att dra ekipaget. Sedan blir båten uppe på trailern ganska lång, över 9 meter, och är besvärlig i trånga utrymmen när man exempelvis skall parkera. Dessutom drar bilen ännu mer bränsle än med en något mindre och betydligt lättare båt bakom. Nyss skrivet kanske inte är ett större bekymmer för många spekulanter av denna båttyp men ändå värt att nämna.
Slutsatsen om Yamarin 75 BR är egentligen kortfattad, väldigt bra båt i nästan alla avseenden och har egentligen ytterst få nackdelar och kanske då den största när den lämnar vattnet och hamnar på en båttrailer. Men detta är å andra sidan inte dess naturliga element och bör inte belastas för det.
Vi har faktisk en yamarin 75 br cross med Matt svart foilering på skrovet och anytec stols stativ med Öhlins dämpare i, Och det bäste av allt en mercury v8 300 hk går som en dröm