Test av Anytec 622 SPD
- Lars Liljeholm
- 16 jan. 2024
- 3 min läsning
Uppdaterat: 11 mars
Ett båtfabrikat som har många lovord om sig är Anytec. Vassa sjöegenskaper och ytterst robusta och tåliga för den mest oömma behandling. Vi köpte till att börja med en Anytec 622 SPD, årsmodell 2016 med Mercury Verado 200 vilken jag skall börja med att recensera nedan.

Det var väldigt spännande att ta första provturen med denna båt som skall vara något utöver det vanliga. Jag som är en kritisk bedömare av egenskaper noterade ganska snart att ett helskrov i aluminium inte absorberar ljud särskilt väl och att det tämligen trånga aktre utrymmet blev ganska bullrigt och fångade upp den fyrcylindriga kompressormatade utombordarens ljud. Personligen är jag inte förtjust i denna motor då den på låga varv överför en del vibrationer till skrovet. Däremot har den bra acceleration och gå trevligare i mellanregistret.
Ut i lite vågor och testa om den går så bra som det sägs… både jag och nej kan jag konstatera. Det positiva är att det med en smal vattenlinje blir ett vassare skrov som klyver vågor väl och går mjukt, men det smala förskeppet leder tyvärr till sämre bärighet och är man inte aktiv som förare så kan fören skära ned i högre vågdalar på ett väldigt obehagligt sätt. Högre fart leder till att man behöver vara än mer påpasslig gällande detta. Vid maxfart som var 47 knop med Enertia-propellern var det också en hel del vobblingstendenser som de flesta skulle anses som obehagliga. Efter en dryg timmes körning var jag förvånad över alla vitsord som nämnts om detta skrov. Detta är inte en båt för vem som helst att köra över 40 knop, det kräver god vana för att det inte skall vara obehagligt för de åkande. Men om man nöjer sig att åka runt 25 – 35 knop är den riktigt trevlig och odramatisk förutom i högre vågor som ovan nämnts.
Om man tittar på de stuvmöjligheter som finns är de godkända och det är alltid mycket rejäla lösningar på gångjärn, dämpare, handtag mm. Detta är dimensionerat på en annan nivå än de flesta andra aluminiumbåtsfabrikat. Däremot är detta inte en familjeanpassad båt som är mysig. För liten aktersoffa med hög ljudkuliss gör att barnen hellre vill åka i förskeppet som är väldigt spartanskt men rymligt. Dock finns ingen möjlighet till solbädd eller liknande utan det är en bänk längst fram och en sittplats på var sida om den rejäla dörren som möjliggör passage från för till akter. En sak som jag störde mig på var targabågen som var förträfflig att fästa kapellet i men som tyvärr är i vägen när man skall till akterpartiet och hantera exempelvis en vattenskidlina eller dra upp ett ankare.

Vad är då mitt samlade omdöme om denna båt? Lite blandad kan jag säga, hade förväntat mig säkrare sjöegenskaper så att vem som helst skulle kunna köra den. Vet inte om jag tycker de är ”sportiga” ärligt talat? Jämför man med exempelvis skrov från Nitra eller Hydrolift så är de bättre och sportigare och kräver sin förare men är mer ”ärliga” i sitt uppträdande. Skall en båttyp som denna då försöka vara likt de är frågan? Jag förstår inte syftet med det då denna båt är formidabel för de som använder båten så länge inte isen ligger och som behöver transportera utrustning, byggmaterial och allehanda maskiner ut till sin stuga eller som använder båten i sitt yrkesutövande. Då är denna båt perfekt! Men som familjeracer är det många kompromisser och jag vågar påstå att flera av de kända båttillverkarna har lyckats bättre med detta, men smaken är som baken…
Som en bisats till ovan skrivet har jag också på senare tid kört en del med en exakt likadan båt men med en Mercury F150 i stället. Perfekt motor till denna båt då den kom upp i 45 knop och inte hade lika tydliga vobblingstendenser. Sedan upplevs den motorn också tystare vilket gjorde att det blev en mer acceptabel ljudnivå bakom vindrutan.
Comentarios